Z naszych zajęć
Drukuj
8 LISTOPADA 2010 - ZABAWY LOGOPEDYCZNE I INNE.
Na początku prowadząca, pani Janina Gut - logopeda z Poradni Logopedycznej przy ulicy Pogodnej (babcia pięciorga wnucząt) poprosiła nas o podzielenie się problemami, z jakimi borykają się babcie, jak też o podanie, jakie informacje chciałyby uzyskać w zakresie logopedii.
Dziecko musi się bawić, aby wspomóc rozwój emocjonalny. Rodzi się z możliwością mówienia. Mowa pojawia się, zanim stanie się niezbędna.
OKRES NIEMOWLĘCY
1. Dziecko posługuje się gestami i w ten sposób porozumienia się z otoczeniem.
2. Mama mówi do dziecka swoiście, pieszczotliwie, powoli. Może opowiadać o tym, co robi przy dziecku, jak to dziecko wygląda. Przewijając i dotykając je, pobudza (kształci) zmysły bliskie - pierwszy dotyk.
- DZIECKO SSIE PALEC, CZY ODUCZAĆ TAK, TO W JAKI SPOSÓB.
Tak, zdecydowanie oduczać. Może to być objaw znudzenia dziecka, trzeba więc je zająć masowaniem i kołysaniem.
Masujemy rączki dotykając każdego stawu każdego paluszka raz z boku, ściskając go, raz z góry i zginamy paluszek. Następny staw ściskamy raz z boku, raz z góry i zginamy... i tak cała rączka, potem druga. Machamy jedną rączką w luźnym nadgarstku i drugą, a potem dwoma rączkami. Dotykamy rączkami dziecka buzi babci i głaszczemy, opowiadając możemy głaskać dziecko itp.
Kołyszemy dziecko śpiewając kołysankę z imieniem dziecka ( ważne!) np.: „Moja Kasia ukochana rozwesela mnie od rana”, czy też „ Śpij Magdusiu, wszystkie kotki także śpią” itd.
- PRZYGOTOWANIE DZIECKA DO MÓWIENIA
Równowaga i priopercepcja.
Jeżeli dziecko źle słyszy, to i źle mówi. Dziecko w brzuchu mamy czuje i słyszy różne dźwięki, odgłosy ulicy, różne rytmy, bicie serca mamy, chodzenie mamy, przelewanie się wód płodowych, stuk obcasów, oddychanie, rozmowy, muzyka itp.
Aby pomóc dziecku z problemami, logopeda najpierw z dzieckiem się bawi, chwaląc je. Od rodzica zbiera ważne informacje o dziecku:
- czy płacze,
- czy krzyczy,
- jak je, czy dobrze gryzie, czy żuje długo i dokładnie.
To wszystko przekłada się na rozwój mowy. W celu kształcenia aparatu mowy i korygowania wad wymowy stosujemy masaże i ćwiczenia. Masaż zewnętrzny na wesoło przy pomocy wierszyków:
- Aby było nam wesoło, dotykamy swoje czoło, raz i dwa, raz i dwa. Ładne czoło Zuzia ma.
- Teraz brwi dotykamy pod oczami paluszkami, raz i dwa, raz i dwa. Ładne oczy Miłosz ma.
- I pod nosem usta nasze dookoła masujemy, raz i dwa, raz i dwa. Ładne usta Zosia ma.
- Uśmiech - ryjek, uśmiech - ryjek, raz i dwa, raz i dwa. Ładny uśmiech Adaś ma.
- Łezki lecą, łezki płyną, wycierają dzieci buzie, raz i dwa, raz i dwa. Każdy mokre łezki zna.
- Powiedz „mama”, powiedz „tata”, powiedz „lala” i zaśpiewaj „trala lala”. Raz i dwa, raz i dwa, Kasia ładną buzię ma.
- Kiedy Rózia ręką ruszy, dotykamy swoje uszy, rozciągamy swoje uszy, raz i dwa. Ładne uszy Rózia ma.
Bardzo ważne, aby nauczyć dziecko oddychania przez nos. Należy nawet 800 razy dziennie przypominać dziecku o ćwiczeniu: otwórz buzię, przyklej cały język do podniebienia, zamknij buzię i oddychaj przez nos (zaobserwuj, czy porusza się nos).
Mowa rozwija się etapami, wyróżniamy 4 normy według prof. Kaczmarka
1. Okres melodii (od 0 do 1 roku): płacz, krzyk, dotyk, gaworzenie. Od 6 m-ca życia uczymy się mowy gestów, wprowadzamy słownik gestów.
2. Okres wyrazu (od 1 do 2 roku) tworzy własne słowa, używa strzępków słów, powinno stosować wszystkie samogłoski a, e, i, o, u, y oraz takie spółgłoski jak: b, d, m, n, p, t.
3. Okres zdania (od 2 do 3 roku) rozszerza się zasób głosek o: ę, ą, c, dz, ci, dzi, jot ,g, h, k, gi, hi, ki, n, l, ni, li, s, z, si, zi, f, w, fi, wi. Dziecko dwuletnie dysponuje zasobem 300 słów, natomiast trzylatek zasobem 1000 słów.
4. Okres swoistej mowy dziecięcej (od 3 do 7 lat), dochodzi znajomość wymowy sz, ż, cz, dż, r.
Jeżeli dziecko wymawia „jot” zamiast „r”, należy dziecko nauczyć zamiast „jot” wymawiać „l” za pomocą ćwiczeń w książkach lubze strony internetowej „logopedia.net.pl”, ponieważ łatwiej jest nauczyć dziecko wymawiać „r” z głoski „ l” (podobny układ języka). Natomiast, gdy mówi „jot”, to tworzy zupełnie inny wyraz i to należy wytłumaczyć dziecku.
Bardzo ważne dla rodziców i dziadków!!! Możemy skorzystać podczas zabaw z wnukiem z pomocnych filmików na YouTube: „Mądry maluch”, „ A-ku-ku cz.1” dla maluszka ponad rocznego i następnych dla odpowiedniego wieku.
MODEL USPRAWNIANIA MOWY - WŁOSKI
- interakcja
- naturalność
- empatia
- obustronność
- usprawnianie
Usprawnianie odbywa się poprzez zabawy:
- w udawaniu tego, co dziecko chce. Zniżamy się do jego poziomu, chwalimy zawsze nawet, gdy nie podoba nam się to, co namalowało, czy narysowało (uczymy się pokory). Mówimy powoli, wyrażnie i spokojnie.
- w budowanie i konstruowanie i podziwianie tego, co wykonało.
- wspólne czytanie książki takiej, jaką dziecko lubi i np. ciąglezapominanie przez babcię tego, co jest napisane pod ryciną, czy też tego, jak mówi krówka itp.
PRZYKŁADY ZABAW LOGOPEDYCZNYCH Z DOŚWIADCZEŃ PRACY W PRZEDSZKOLU PANI LUCYNY SZABŁOWSKIEJ:
1. Dmuchanie w piłeczkę pingpongową wodząc ją po stole.
2. Dmuchanie wacików po stole tworząc tor z przeszkodami.
3. Wciąganie słomką kolorowych kawałków bibułki i układanie w różne miejsca.
4. Lizanie lizaka koniuszkiem języka.
5. Zwierzątka, samoloty, samochody do kolorowania i zawieszania na nitkach do poruszania nimi (np. dmuchając).
6. Dmuchanie świeczki delikatne i mocne.
7. Lizak papierowy do kolorowania i utrwalania jakiejś głoski (np. podnosimy lizak na słowa zaczynające się na głoskę „s” czy „r” itd, itp.
8. Rysujemy ślimaka śpiewając samogłoski bez oddechu.
9. Bajka, opowiadanie z wykonywaniem różnych czynności, dzieci biegają, maszerują itd, itp.
Notatkę sporządziła babcia Teresa.
__________________________________________________________________________________________
SPIS TREŚCI:
[str.1] 8 Listopada 2010 - Zabawy logopedyczne i inne.
[str.2] 20 wrzesień 2010 - Spotkanie Szkoły Superbabci i Superdziadka.
[str.3] Opowieść babci Gosi.
[str.4] Wykłady o wielokulturowym Lublinie